100 Candles and Quite a Few Darts. A Century of Dodge

/ Просмотров: 1817

100 Candles and Quite a Few Darts. A Century of Dodge

100 свечей и немного Дартсов. Столетие "Додж".

dart - жало, дротик; резкое движение вперёд

John and Horace Dodge made a fortune supplying parts to Henry Ford, in whose company they invested. But as Ford Motor grew, they feared they would be marginalized and struck out on their own.

John and Horace Dodge got a jolt of free publicity in 1916. Two years after the brothers began producing their own vehicles, General John J. Pershing used a fleet of 250 Dodge-built cars to chase Pancho Villa and his gang into Mexico. After one shootout, a young lieutenant, George S. Patton, returned with the bodies of three of Villa’s men strapped across the hoods of three Dodge Brothers touring cars. Photos of the gory scene made Patton and the Dodge Brothers’ cars famous — well, more famous.

Джон и Хорас (Гораций) Доджи стали известны в 1916 году. Через 2 года браться начали производить собственные транспортные средства, генерал Джон Джей Першил использовал флотилию из 250 сделанных Доджами автомобилей для преследования Панчо Вильи и его банды на пути в Мексику. После одной перестрелки молодой лейтенант Джордж С. Паттон вернулся с телами трёх людей Вильи, привязанными (ремнями) на капотах трёх туристических автомобилей братьев Додж. Фотографии окровавленной сцены сделали Паттона и машины Братьев Додж популярными - ну... более популярными.

jolt - толчок; столкновение, тряска

strap - ремень, ремешок; парикмахер, цирюльник; кисть, гроздь, связка

gory - окровавленный; запачканный, забрызганный кровью

From the moment the first Dodge was completed on Nov, 14, 1914, the cars gained a reputation as reliable and unpretentious. In 1922 Harry S. Truman ran his first campaign — for Jackson County judge in Missouri — out of a Dodge roadster, and in retirement had a ’55 Custom Royal Lancer.

С момента завершения первого "Доджа" 15 ноября 1914 года, эти автомобили приобрели репутацию надёжного и неприхотливого. В 1922-м Гарри Трумэн проводил свою первую кампанию - для судьи округа Джексон в Миссури - из родстера "Додж", и на пенсии он имел "Кастом Роял Лаэнсер" 1955 года.

unpretentious - неприхотливый; скромный, простой, без претензий

Sure, Richard Petty drove Dodges to three of his seven Nascar championships, the bad guys used a ’68 Charger to chase Steve McQueen in “Bullitt” and NBC broadcast a TV series in 1994 named after — and featuring —the Viper sports car. But what Dodge has done best is dependable ordinariness.

Конечно, Ричард Петти водил "Додж" в трёх из своих 7 чемпионатов "Наскар", плохой парень использовал "Чарджер" 1968 года для преследования Стива Маккуина в "Буллите", а канал NBC транслировал телесериал в 1994-м, названный в честь - и не даром - "Вайпер спорткары" (Додж Вайпер, одна из моделей "Доджа"). Но что "Додж" сделал лучше всех - это надёжная заурядность.

dependable - надёжный; заслуживающий доверия

ordinariness - обыкновенность, обычность; заурядность

Notorious bar brawlers along Woodward Avenue in Detroit, the Dodge brothers made a fortune supplying parts to Henry Ford, in whose company they invested. But as Ford Motor grew, they feared they would be marginalized and struck out on their own.

Известные всем как забияки в барах вдоль проспекта Вудвард в Детройте, братья Додж сделали состояние поставляю комплектующие доя Генри Форда, в компанию которого они инвестировали. Но, в то время когда "Форд Мотор" рос, они боялись, что их оставят не у дел (при своих).

brawler - скандалист; крикун; драчун

woodward - лесничий

marginalize - изолировать, обособлять

strike out - вычёркивать, стирать; исключать

In 1914, a time when most affordable cars were built with wooden body frames, the first Dodge — the Dodge Brothers Model 30-35 touring car — had a welded all-steel body and a list price of $785 (equivalent to $18,500 today). The comparable 20-horsepower Ford Model T three-door was $490. Dodge Brothers sold almost 45,000 cars in 1915, its first full year of production.

В 1914 году, когда большинство доступных автомобилей было сделано с деревянными каркасами, первый "Додж" - модель Братьев Додж 30-35 для дальних поездок - имел сварной цельнометаллический корпус и прейскурантную цену в 785 долларов (эквивалентно сегодняшним 18500$). Сравнимый 20-лошадный "Форд Модель Т" с тремя дверями стоит 490$. Братья Додж продали почти 45000 автомобилей в 1915 году, в свой первый год производства.

list price - прейскурантная цена, цена по каталогу

By the time they traveled to the New York Auto Show in 1920, the Dodges were riding high. Their cars had become the nation’s second-best sellers. And after a bitter lawsuit with Ford, they received $25 million (almost $344 million in 2014 dollars) for their remaining Ford stock.

К тому времени, как они попали на Нью-Йоркский автосалон в 1920-м, Доджи пользовались успехом. Их машины стали вторыми по продажам в стране. И после горького судебного слушания с Фордом, они получили 25 миллионов долларов (почти 244 миллиона в долларах 2014 года) за то, что оставили "Форд".

ride high - пользоваться успехом, быть популярным; наслаждаться чувством (победы, благосостояния и т. п.)

But both men fell ill in New York. Horace was afflicted with pneumonia, according to a report in The New York Times, and John suffered from a “case of grippe.” They were isolated in the Ritz-Carlton, where John died on Jan. 14 at age 55. Heartbroken and suffering from cirrhosis, Horace died later that year, on Dec. 10, at his winter home in Palm Beach, Fla. He was 52.

Но оба брата заболели в Нью-Йорке. Хораса свалила пневмония, согласно репортажу в "Нью-Йорк Таймс", а Джон пострадал от "случая гриппа". Они были изолированы в "Ритц-Карлтон" (гостиница), где Джон умер 14 января в возрасте 55 лет. Убитый горем и страдающий от цирроза, Хорас умер в том же году, 10 декабря, в своём зимнем доме в Палм Бич, Флорида. Ему было 52.

afflict - поражать (болезнью)

By 1925 sales were slumping, and the Dodge brothers’ widows sold the company for $146 million to Dillon, Read & Company. In 1928 those bankers in turn sold out to Walter P. Chrysler for $170 million in stock.

В течении 1925 года продажи резко упали, и вдовы братьев Додж продали компанию за 146 миллионов инвестиционному баку ""Диллон, Рид и Компания". В 1928 году эти банкиры в свою очередь продали его Уолтеру Пи. Крайслеру за 170 миллионов

slump - резкое или внезапное падение; провалиться в болото; бросать, швырять (со стуком); тяжело, неуклюже двигаться; стихать, прекращаться (о ветре); большое количество; смешивать в кучу, в общую массу; складывать, объединять вместе

in stock - в ассортименте; в наличии на складе

By 1930 Dodge Brothers had become simply Dodge, and its place was set within its new parent’s hierarchy — above Plymouth but under De Soto, and well below the top-dog Chrysler brand. Dodge’s flathead 6-cylinder engines weren’t as exciting as Ford’s V8, but dependable Dodges weren’t for exciting people.

В 1930-м "Братья Додж" стали просто "Доджем", и ему досталось место внутри новой родительской иерархии: выше "Плимута", но ниже "Де Сото", и намного ниже господствующего брэнда "Краслер". Плоскоголовые 6-цилиндровые двигатели "Доджа" не были так высококлассны, как V8 от "Форда", но надёжные "Доджи" и не предназначались для высококлассных людей.

top dog - господствующая или победившая сторона; хозяин положения

dependable - надежный, заслуживающий доверия

Dodge built its first truck in 1917, and during World War II supplied the WC-Series 4-wheel-drive truck and utility vehicles most prominently used as ambulances and command cars. After the war, the WC three-quarter-ton military pickup was only slightly tamed to become Dodge’s legendary 1946 Power Wagon pickup.

"Додж" построил свой первый грузовик в 1917-м, и в течении 2-й мировой войны снабжал войска четырёхколёсными грузовичками (WC-Series - автомобили повышенной проходимости, похожие на джипы) и утилитарными автомобилями, наиболее часто использовавшимися как мед. кареты и штабные автомобили. После войны этот военный грузовичок на 3/4 тонны был только слегка переделан (упрощён), чтобы стать легендарным "Додж Пауэр Вагон пикап" 1946 года.

prominent - выступающий; торчащий; заметный, видный, бросающийся в глаза; выдающийся, знаменитый, известный

command car - штабной автомобиль

tame - приручённый, одомашненный; укрощённый; послушный, податливый, уступчивый; лишать живости, красок, делать скучным

The bulbous Dodges of the late ’40s and early ’50s, wearing sober names like Wayfarer and Meadowbrook, were hardly glamorous. Flush with prosperity, Americans demanded style, so the 1955 Dodges from Chrysler’s new design chief, Virgil Exner, gained some flamboyance. There was even a La Femme two-door hardtop in pink and white to attract women buyers. It came with a matching purse and accessories.

Луковицеобразные "Доджи" конца 40-х и начала 50-х, носящие серьёзные имена вроде "Странник" и "Луговой ручей", были очень эффектными. Светившиеся от благополучия американцы требовали стиль, так что "Доджи" 1955-го года от нового дизайнера "Крайслера" Вирджила Экснера, получили немного от пламенеющего стиля рококо. Был даже двухдверный розово-белый "Ла фемме" для привлечения женщин-покупателей. Он продавался с соответствующей сумочкой и аксессуарами.

bulbous - имеющий многочисленные луковицы; развивающийся из луковицы; луковицеообразный

sober - трезвый; здравый, рассудительный

Wayfarer - путник, странник

brook - ручей, терпеть, выносить, допускать (в отрицательных предложениях)

prosperity - процветание, благополучие, экономическое процветание; успех

True razzle-dazzle arrived with the 1957 models that turned heads with their massive front grilles and soaring rear tailfins. The optional D-500 series of Hemi V8s ranged up to 340 horsepower, hinting at the muscle cars yet to come.

Настоящий бум начался с моделью 1957 года, которая сносила крышу своей передней массивной решеткой и парящими задними хвостовыми плавниками. Мощность ставившегося как опция двигателя V8 D-500 серии "Hemi" доходила до 340 лошадиных сил, намекая на близость эпохи маскл-каров.

razzle-dazzle - суета, суматоха; мошенничество, обман; броская реклама

soar - стремительно повышаться (о ценах); взлёт, парить

But it was the introduction of the 225-cubic-inch Slant Six engine for 1960 that defined Dodge for much of the public. Mechanically simple, and with its cylinder bank slanted 30 degrees to the right, the Slant Six soon earned a reputation as impervious to abuse or deferred maintenance. Dependable Dodges — compact Darts, midsize Coronets and lots of trucks — were defined by the bulletproof Slant Six.

Но это было только вступление для 3.7-литрового двигателя "Slant Six" 1960-го года, когда "Додж" стал по-настоящему народным автомобилем. Простой в устройстве, с рядом цилиндров, наклонённым на 30 градусов вправо, "Slant Six" вскоре заработал репутацию неприхотливого и не требующего частого ремонта. Надёжные "Доджи" - маленькие "Дартсы", средние "Коронеты" и множество грузовиков - были укомплектованы пуленепробиваемым "Slant Six".

impervious – сверхпрочный, непроходимый; непроницаемый

defer - задерживать, откладывать, отсрочивать, оттягивать, медлить; подчиняться, уступать (чьим-л. желаниям) ; считаться (с чьим-л. мнением)

coronet - корона; венценосный колибри; венчик копыта

Slant Six - шестицилиндровик, ставившийся в моторный отсек под наклоном. О нём у нас так же уже была статья: They Like the Cars, but Love the Engines

Dodge’s first true entry in the muscle car era was the fastback 1966 Charger with the optional 425-horsepower 426-cubic-inch Hemi V8 that would dominate Nascar and N.H.R.A. drag racing. By 1969 even the big Polara police cars were powered by a 375-horsepower 440-cubic inch V8; they lapped the oval at Chrysler’s proving grounds at an impressive 147 m.p.h.

Первый настоящий дебют "Доджей" в эру маскл-каров был фастбэк (легковой автомобиль с крышей кузова, плавно спускающейся к заднему бамперу) "Чаржер" 1966 года со ставящимся как опция двигателем "Hemi" V8 объёмом 7 литров и мощностью в 425 лошадиных сил, который смог бы господствовать на гонках "Наскар" и "N.H.R.A." (National Hot Rod Association. Калифорния). В течении 1969 года даже большие полицейские автомобили "Полара" укомплектовывались двигателями V-8 объёмом в 7.2 литра и мощностью в 375 лошадиных сил; они проходили овал испытательных полигонов "Крайслера" на впечатляющей скорости в 147 миль в час.

lapped - притёртый; внакрой, кромка на кромку, внахлёстку;

lap - круг, раунд, этап, тур; подол; пола, фалда; колени; ущелье, впадина, ложбина

proving ground - испытательный полигон

The Charger was redesigned for 1968 with brilliant new “fuselage” styling. For 1970, the Challenger pony car arrived — late to the party — as a competitor to the Ford Mustang and Chevy Camaro. Dodge bundled its performance models into what it called the “Scat Pack” for marketing, but they were doomed. Insurance rates, OPEC oil embargoes and new safety and emissions regulations ultimately killed the muscle machines.

К 1969 году корпус "Чарджера" был переработан. К 1970-му появился пони-кар "Челленджер" - опаздал на вечеринку - как конкурент "Форд Мустангу" и "Шевроле Камаро". "Додж" связал свои лучшие машины в то, что называлось “Scat Pack” для продвижения на рынке, но они были обречены. Страховые ставки, нефтяное эмбарго ОПЕК и новое законодательство в области безопасности и охраны окружающей среды полностью убили маскл-кары.

bundle - узел, связка; пачка; вязанка; пучок

“Scat Pack” - это лимитированная версия маскл-каров в дизайнерском исполнении, выпущенная 45 лет назад.

And then Chrysler nearly killed itself.

А потом "Крайслер" почти убил сам себя.

In the same model year as Honda’s introduction of the Accord, Dodge put the innocuous Aspen into production. A bit bigger than the Dart, the 1976 Aspen and its fraternal twin, the Plymouth Volare, were recalled an agonizing eight times by the end of 1977. Beyond that, they were notoriously prone to rusting. With the rest of Chrysler’s lackluster products aging, by 1980 the corporation was nearly bankrupt. Dependable? That wasn’t Dodge any more.

В том же самом модельном году, когда "Хонда" представила "Аккорд", "Додж" запустил в производство безобидный "Эспин". Немного больший, чем "Дарт", "Эспин" 1976 года и его брат близнец "Плимут Волэр"отзывались смертельные 8 раз до конца 1977 года. Более того, они доказали свою способность ржаветь. Со всей остальной устаревшей тусклой продукцией, в 1980-м корпорация была почти банкротом. Надёжный? Это был больше не "Додж".

innocuous - безвредный; безобидный, безопасный

aspen - осина; тополь осинообразный

fraternal - братский

lacklustre - тусклый, без блеска

dependable - надёжный; заслуживающий доверия

With the Chrysler Corporation saved by government loan guarantees secured by a new chief executive, Lee A. Iacocca, Dodge had a solid hit with the front-drive 1981 Aries K-car and then a home run with the 1984 Caravan, which has often been called the first modern minivan. Dodge was back to its utilitarian roots, even if it hadn’t recovered its dependability mojo.

С корпорацией "Крайслер", сохранённой правительственным кредитом, поддержанным исполнительным директором Ли Якоккой, "Додж" выстрелил переднеприводной малолитражкой "Эрис" 1981 года и сделал хоум-ран (тоже термин бейсбола) с "Караваном" 1984 года, который часто называли первым современным минивэном. "Додж" вернулся к своим утилитарным корням, даже если талисман надёжности был утерян.

mojo - амулет, талисман

K-car - японская категория малых транспортных средств, в том числе легковых автомобилей, фургонов и пикапов. Разработаны в соответствии с жёсткими правилами японского налогообложения и страхования, например, в большинстве сельских районов Японии для использования кей-кара не требуется обычное для прочих авто удостоверение о наличии парковочного места

Since then, Dodge products have included the ferocious V10 Viper sports car that arrived in 1992; the instantly popular Ram pickup of 1994, which resembled a shrunken big-rig truck; and the 2006 revival of the Charger as a four-door stuffed with components from Mercedes-Benz, which was then Dodge’s corporate brother.

С тех пор продукция "Додж" включала свирепый V10 спорткар "Вайпер", который появился в 1992 году; ставший сразу популярным пикап 1994 года "Рэм" (баран), который был похож на сморщенный большой грузовик; и в 2006 возродил "Чаржер" как четырёхдверный седан с начинкой от "Марседес", котоый был братом "Доджа" по корпорации.

ferocious - свирепый, лютый; дикий; жестокий, беспощадный, свирепый;

Viper - гадюка; курильщик марихуаны

resemble - походить, иметь сходство

shrunken - сморщенный, съёжившийся

The latest products include a new Dart based on an Alfa Romeo design from Fiat, Chrysler’s new corporate parent, and the Charger and Challenger Hellcats powered by a 707-horsepower supercharged version of the current Hemi V8.

Самая последняя продукция включает новый "Дарт", построенный на дизайне "Альфа-Ромео" от "Фиат", нового хозяина "Крайслера", "Чаржер" и "Челленджер Хеллкэт", с установленными суперзаряженными версиями современного двигателя "Хеми" v8 на 707 лошадиных сил.

hellcat - ведьма, колдунья, мегера, чародейка

Dodge’s new ad campaign features ghosts from the past — actors portraying the Dodge brothers in their glory days. But Chrysler and Dodge remain haunted by persistently poor dependability rankings; the executive in charge of quality, Doug Betts, abruptly left the company in October.

Новая рекламная компания "Доджа" стала призраком прошлого - актёры изображают братьев Додж в их славные дни. Но "Крайслер" и "Додж" продолжают быть мучимы низкими рейтингами надёжности: исполнительный директор, ответственный за качество, Дуг Беттс, внезапно ушел из компании в октябре.

haunt - часто заезжать, навещать (какое-л. место, людей) ; бывать (где-л.); мучить, не давать покоя

abruptly - вдруг, внезапно, неожиданно; без подготовки

Maybe, when the Dodge brothers were summoned to the present, they should have brought the Slant Six back with them.

Может быть, если бы братья Додж были вызваны в наше время, они принесли бы с собой "Slant Six".

summon - созывать; вызывать; вручать приказ о явке в суд

Horace, left, and John, center, take delivery of the first Dodge car on Nov. 14, 1914. The car quickly gained a reputation as reliable and unpretentious.

During World War II, Dodge supplied the WC-Series 4-wheel-drive truck and utility vehicles most prominently used as ambulances and command cars.

True razzle-dazzle arrived with the 1957 models that turned heads with their massive front grilles and soaring rear tailfins. Pictured, the 1958 Dodge Royal lineup.

An ad for the 1959 Dodge.

The 1961 Dart Seneca.

The 1963 Dart 270 contained a 225-cubic-inch Slant Six engine, which defined Dodge for much of the public.

Dodge’s first true entry in the muscle car era was the fastback 1966 Charger with the optional 425-horsepower 426-cubic-inch Hemi V8 that would dominate Nascar and N.H.R.A. drag racing. Pictured, the 1968 Charger.

In 1969 the Polara police cars were powered by a 375-horsepower 440-cubic inch V8.

The 1976 Aspen was recalled an agonizing eight times by the end of 1977. Beyond that, it was notoriously prone to rusting.

Dodge had a home run with the 1984 Caravan, which has often been called the first modern minivan.

The latest products include the 2015 Charger Hellcat, which is powered by a 707-horsepower supercharged version of the current Hemi V8.

By JOHN PEARLEY HUFFMAN / nytimes

Источник на английском:http://www.nytimes.com/2014/11/23/automobiles/collectibles/100-candles-and-quite-a-few-darts.html?ref=automobiles

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

100 Candles and Quite a Few Darts. A Century of Dodge

John and Horace Dodge got a jolt of free publicity in 1916. Two years after the brothers began producing their own vehicles, General John J. Pershing used a fleet of 250 Dodge-built cars to chase Pancho Villa and his gang into Mexico. After one shootout, a young lieutenant, George S. Patton, returned with the bodies of three of Villa’s men strapped across the hoods of three Dodge Brothers touring cars. Photos of the gory scene made Patton and the Dodge Brothers’ cars famous — well, more famous.

From the moment the first Dodge was completed on Nov, 14, 1914, the cars gained a reputation as reliable and unpretentious. In 1922 Harry S. Truman ran his first campaign — for Jackson County judge in Missouri — out of a Dodge roadster, and in retirement had a ’55 Custom Royal Lancer.

Sure, Richard Petty drove Dodges to three of his seven Nascar championships, the bad guys used a ’68 Charger to chase Steve McQueen in “Bullitt” and NBC broadcast a TV series in 1994 named after — and featuring —the Viper sports car. But what Dodge has done best is dependable ordinariness.

Notorious bar brawlers along Woodward Avenue in Detroit, the Dodge brothers made a fortune supplying parts to Henry Ford, in whose company they invested. But as Ford Motor grew, they feared they would be marginalized and struck out on their own.

In 1914, a time when most affordable cars were built with wooden body frames, the first Dodge — the Dodge Brothers Model 30-35 touring car — had a welded all-steel body and a list price of $785 (equivalent to $18,500 today). The comparable 20-horsepower Ford Model T three-door was $490. Dodge Brothers sold almost 45,000 cars in 1915, its first full year of production.

By the time they traveled to the New York Auto Show in 1920, the Dodges were riding high. Their cars had become the nation’s second-best sellers. And after a bitter lawsuit with Ford, they received $25 million (almost $344 million in 2014 dollars) for their remaining Ford stock.

But both men fell ill in New York. Horace was afflicted with pneumonia, according to a report in The New York Times, and John suffered from a “case of grippe.” They were isolated in the Ritz-Carlton, where John died on Jan. 14 at age 55. Heartbroken and suffering from cirrhosis, Horace died later that year, on Dec. 10, at his winter home in Palm Beach, Fla. He was 52.

By 1925 sales were slumping, and the Dodge brothers’ widows sold the company for $146 million to Dillon, Read & Company. In 1928 those bankers in turn sold out to Walter P. Chrysler for $170 million in stock.

By 1930 Dodge Brothers had become simply Dodge, and its place was set within its new parent’s hierarchy — above Plymouth but under De Soto, and well below the top-dog Chrysler brand. Dodge’s flathead 6-cylinder engines weren’t as exciting as Ford’s V8, but dependable Dodges weren’t for exciting people.

Dodge built its first truck in 1917, and during World War II supplied the WC-Series 4-wheel-drive truck and utility vehicles most prominently used as ambulances and command cars. After the war, the WC three-quarter-ton military pickup was only slightly tamed to become Dodge’s legendary 1946 Power Wagon pickup.

Continue reading the main story Continue reading the main story

Continue reading the main story

The bulbous Dodges of the late ’40s and early ’50s, wearing sober names like Wayfarer and Meadowbrook, were hardly glamorous. Flush with prosperity, Americans demanded style, so the 1955 Dodges from Chrysler’s new design chief, Virgil Exner, gained some flamboyance. There was even a La Femme two-door hardtop in pink and white to attract women buyers. It came with a matching purse and accessories.

True razzle-dazzle arrived with the 1957 models that turned heads with their massive front grilles and soaring rear tailfins. The optional D-500 series of Hemi V8s ranged up to 340 horsepower, hinting at the muscle cars yet to come.

But it was the introduction of the 225-cubic-inch Slant Six engine for 1960 that defined Dodge for much of the public. Mechanically simple, and with its cylinder bank slanted 30 degrees to the right, the Slant Six soon earned a reputation as impervious to abuse or deferred maintenance. Dependable Dodges — compact Darts, midsize Coronets and lots of trucks — were defined by the bulletproof Slant Six.

Dodge’s first true entry in the muscle car era was the fastback 1966 Charger with the optional 425-horsepower 426-cubic-inch Hemi V8 that would dominate Nascar and N.H.R.A. drag racing. By 1969 even the big Polara police cars were powered by a 375-horsepower 440-cubic inch V8; they lapped the oval at Chrysler’s proving grounds at an impressive 147 m.p.h.

The Charger was redesigned for 1968 with brilliant new “fuselage” styling. For 1970, the Challenger pony car arrived — late to the party — as a competitor to the Ford Mustang and Chevy Camaro. Dodge bundled its performance models into what it called the “Scat Pack” for marketing, but they were doomed. Insurance rates, OPEC oil embargoes and new safety and emissions regulations ultimately killed the muscle machines.

And then Chrysler nearly killed itself.

In the same model year as Honda’s introduction of the Accord, Dodge put the innocuous Aspen into production. A bit bigger than the Dart, the 1976 Aspen and its fraternal twin, the Plymouth Volare, were recalled an agonizing eight times by the end of 1977. Beyond that, they were notoriously prone to rusting. With the rest of Chrysler’s lackluster products aging, by 1980 the corporation was nearly bankrupt. Dependable? That wasn’t Dodge any more.

With the Chrysler Corporation saved by government loan guarantees secured by a new chief executive, Lee A. Iacocca, Dodge had a solid hit with the front-drive 1981 Aries K-car and then a home run with the 1984 Caravan, which has often been called the first modern minivan. Dodge was back to its utilitarian roots, even if it hadn’t recovered its dependability mojo.

Since then, Dodge products have included the ferocious V10 Viper sports car that arrived in 1992; the instantly popular Ram pickup of 1994, which resembled a shrunken big-rig truck; and the 2006 revival of the Charger as a four-door stuffed with components from Mercedes-Benz, which was then Dodge’s corporate brother.

The latest products include a new Dart based on an Alfa Romeo design from Fiat, Chrysler’s new corporate parent, and the Charger and Challenger Hellcats powered by a 707-horsepower supercharged version of the current Hemi V8.

Dodge’s new ad campaign features ghosts from the past — actors portraying the Dodge brothers in their glory days. But Chrysler and Dodge remain haunted by persistently poor dependability rankings; the executive in charge of quality, Doug Betts, abruptly left the company in October.

Maybe, when the Dodge brothers were summoned to the present, they should have brought the Slant Six back with them.

Оставьте комментарий!

grin LOL cheese smile wink smirk rolleyes confused surprised big surprise tongue laugh tongue rolleye tongue wink raspberry blank stare long face ohh grrr gulp oh oh downer red face sick shut eye hmmm mad angry zipper kiss shock cool smile cool smirk cool grin cool hmm cool mad cool cheese vampire snake excaim question

Комментарий будет опубликован после проверки

Имя и сайт используются только при регистрации

(обязательно)